zaterdag 6 december 2014

Onderaards

Cineast Erik De Groef
Documentaire
Duur 7min 23
Formaat 16:9
Camera Canon Legria G30, GoPro Hero3 Black Edition en SonyXR550
Onderwaterbehuizingen: GoPro-onderwaterbehuizing, 2x Light&Motion Bluefin Pro
Onderwatervideolampen: 2x Light&Motion Sola1200, 2x Light&Motion Sola4000, 
Aparte lichtduikers met:  1x Light Monkey HID50 videolight 5000lumen, 1x KeCo Lugus 7000lumen, 1x KeCo Helios 15.000lumen.
Montage met AVID Studio


‘Onderaards’ beschrijft een virtuele ondergrondse reis die start in een Belgische ondergelopen mijn, vervolgt in de prachtige onderwatergrotten in Mexico en eindigt in Frankrijk. Al deze plaatsen ontstonden op andere manieren en ze hebben elk een ander soort aantrekkingskracht op de goed getrainde grotduikers. In ‘Onderaards’ nemen we je mee in deze wereld van stilte én van eeuwige donkerte… tot je weer aan de uitgang komt en heldere lichtstralen je tegemoet komen.



De film is gemaakt uit losse beelden die ik van mijn laatste grotduik-reizen meebracht. Van elke gebied alleen maakte ik eveneens aparte films, maar het idee van een doorlopende reis door de verschillende locaties ontstond bij het zoeken naar een idee voor een ‘festivalfilm’ voor het Open Belgisch Kampioenschap voor onderwaterfoto- en videografie (OBK) 2014. Hiervoor moest een film ingeleverd worden die gelijk waar en wanneer geschoten mocht zijn en (voor de masters) een onbeperkte duurtijd mocht hebben. Na publieke vertoning in de videoclub kon ik nog een aantal aspecten zoals overgangen en muziek verbeteren en werd er een ondertiteling voorzien voor de Franstalige juryleden. 
De film leverde geen podiumplaats op, maar wel een goed resultaat waardoor ik derde werd in de eindrangschikking voor Belgisch Kampioen bij de masters video in de categorieën Non-fictie en Festivalfilm.



Link naar  "Onderaards"