zondag 1 maart 2015

Voice-over kopen op VoiceBunny




De voice-over die ik gebruikte in mijn nieuwste versie van ‘Onderaards’ kwam van www.voicebunny.com .

Ik vind dat ze hun dienst erg goed aanbieden, persoonlijke aanpak, regelmatig vragen of ze kunnen helpen, of alles wel naar wens is, enz…
Eerst kan je kiezen tussen verschillende ‘voice actors’ (alles is wel in het Engels, maar ik vroeg ook eens prijzen bij een Vlaams bedrijf dat ook stemmen verkoopt en de prijzen waren daar meer dan dubbel zo hoog), eens je er een gekozen hebt, kan je een project aanmaken wat je dan indient.

Hiervoor zet je je tekst in hun formulier. Je mag zoveel aanwijzingen geven als je wil en je kan ook je film erbij steken zodat de stemacteur beter kan aanvoelen wat er precies verwacht wordt, dan krijg je ook één geluidsbestand dat volledig de duurtijd van de film omvat (kan je nog steeds knippen in de montage, maar in mijn geval is het puur erop geplakt zonder meer en dat past perfect). VoiceBunny gaat dan de stemacteur contacteren, die jouw tekst gaat opnemen. Daarna controleren zij zelf de kwaliteit en kan je het bestand zelf ook checken.

Mocht het niet goed zijn (bvb wil je op bepaalde momenten andere intonaties of zo) dan kan je nog steeds extra aanwijzingen geven voor wijziging. Ze raden wel aan om vooraf, bij het ingeven van de tekst, zoveel mogelijk aanwijzingen te geven over hoe de tekst moet gebracht worden. Wat natuurlijk logisch is.

Je betaalt per woord. Er zijn wat opties om het goedkoper te maken: je tekst vrijstellen voor publiciteit voor de stemacteur (heb ik gedaan, dus mogelijk hoor je ergens op de site de voice-over van mijn filmpje). Ze kunnen ook de (film-)muziek synchroniseren met de voice-over, dit maakt het duurder (heb ik niet gedaan, omdat ik ‘dacht’ dat dat zelf wel zou lukken… niet dus–  waarschijnlijk laat ik dit volgende keer wel doen).

Betaling gebeurt online via creditcard of paypal.
Ze geven wel de naam niet door van de voice-acteur (hoewel ik dit na een vraag toch kreeg, maar tegen dan had ik in de aftiteling al VoiceBunny.com gezet) maar ik begrijp het wel, anders kan je die persoon proberen opzoeken en de opnames rechtstreeks aanvragen… hoewel dat kwalitatief mogelijk minder goed zal zijn. Soit, ik vind het niet zo erg om de naam achter de stem niet te kennen eigenlijk.
Voila da’s een beetje mijn (eerste) ervaring met een gekochte stem, ik had die site doorgekregen van een vriend die professioneel bedrijfsfilmpjes laat maken en daarvoor ook met VoiceBunny werkt, dus bij deze geef ik de info ook weer door.

Erik De Groef