vrijdag 20 maart 2015

Notaris scoort YouTube-hit met filmpje over station

Krantenbericht uit 
dSDe 
Standaard

Charles De Ruydts heeft op YouTube een filmpje gepost dat de aftakeling van Vilvoordse station aan de kaak stelt en inmiddels massaal werd bekeken.

'Het gebeurde spontaan: ik kan deze verloedering niet langer aanzien en moest iets doen', zegt De Ruydts. 'Dit zou een magnifiek decor voor filmopnamen kunnen zijn. Het is gedeeltelijk beschermd. Maar elke dag gaat de aftakeling verder. Ik vraag me af of ze het willen renoveren of gewoon wachten tot het verval onomkeerbaar is en afbraak noodzakelijk.'

Het is algemeen geweten dat het station van Vilvoorde in een erbarmelijke staat verkeerd. De filmmaker brengt die mankementen close in beeld: verroest ijzerwerk, aangevreten beton, lekkende daken, rottend hout, gebroken glas, ...

De hobbycineast legt de visuele link met een aftands spoorwegstation in Oost- Berlijn uit de jaren dertig. Spoorwegbeheerder Infrabel heeft al vaker een renovatie aangekondigd om meteen daarna die plannen weer te herroepen, tot ongenoegen van het stadsbestuur en de vele reizigers.

De investeringen zijn door het besparingsplan van de regering voor onbepaalde tijd uitgesteld. Voor 2018 zou er aan het station niets veranderen?. De Ruydts is amateurcineast bij de Vilvoordse Videoclub. Zijn vader legde gebeurtenissen vast op 16mm-film. Later volgde de super 8 en nu de video, waarmee de notaris ook aan wedstrijden in clubverband deelneemt.

'Ik heb nog nooit een prijs gewonnen, maar ik beleef er veel plezier aan', zegt hij. 'Natuurfilmpjes maken ligt me wel. Op locaties zoals de Bomputten in Houtem ontdek je verrassend leven. Ik heb nu ook een kleine drone gekocht waarmee ik leer werken. Dat zal mooie beelden geven bij opnamen in het bos.'
Charles De Ruydts is ook lid van de heemkring, wat zijn passie voor het station verklaart.

'We zijn gecharmeerd van dat gebouw. Er is al veel afgebroken. Mijn vrienden van de heemkring omschrijven de stationskanker ook als " een ongelooflijk mooie aftakeling".


Naar video op YouTube